Odin Schrik wint filmwedstrijd Geologisch Museum Hofland

De pas 7-jarige Odin Schrik is winnaar geworden van de door het jubilerend Geologisch Museum Hofland georganiseerde ‘’Film een fossiel met je mobiel’’ jeugdwedstrijd. Zondag 11 december kreeg hij de eerste prijs – een waardebon van 150 euro te besteden in de museumwinkel – uitgereikt door museumvoorzitter Gert Bosscher.

Het Geologisch Museum Hofland wilde in het kader van het 50-jarig jubileum ook graag kinderen bij de viering betrekken en organiseerde een filmwedstrijd met de titel ‘’Film een fossiel met je mobiel’’. Zes kinderen schreven zich in, waarvan er twee samen een filmpje maakten. Eerst kregen zij met hun ouders/begeleiders een rondleiding in het museum en tips over het maken van filmpjes van regisseuse en tevens jurylid Anica Nijland. Met een speciaal pasje konden zij de tijd daarna gratis het museum bezoeken om verder te filmen. Eén van de deelnemers heeft zelfs zijn eigen collectie in het museum tentoongesteld.

Nadat de vijf filmpjes op 15 november ingeleverd waren, heeft een deskundige jury, bestaande uit Anica Nijland, Dick Borger, Gert Hoogeveen en Ard Smit, zich met veel plezier, maar ook heel serieus over de inzendingen gebogen. Ze zagen dat de deelnemers goed hun best hadden gedaan en leuke filmpjes hadden gemaakt, die het museum binnenkort graag op zijn website zal vertonen.

De winnaar – de pas 7-jarige Odin Schrik – had volgens de jury goed nagedacht over het onderwerp van zijn filmpje: de archaeopteryx. Hij had een duidelijk verhaal met een goede uitleg, loopt professioneel door het museum en laat daarbij ook veel van het museum zien. Ook het professionele inloopshot, de voice-over en de rust in het filmpje spraken de jury aan. Het filmpje van tweede prijswinnaar Casper Mreijen had een duidelijke boodschap, een wervend karakter en viel op door de bij gezochte extra plaatjes. Casper won een waardebon van 100 euro.
Nummer drie Milou Röling, die 50 euro mag besteden in de museumwinkel, had als enige haar bijdrage gepresenteerd op camera. Ze is volgens de jury een goede presentator, heeft een duidelijk verhaal en begint met een grotere steen en laat dat terugkomen in kleinere voorwerpen.Eervolle vermeldingen waren er voor Mick Poppinga en Doudemar Roosloot, die samen in hun filmpje onder andere een tijdreis met beelden maakten, en Taylan Birinci, die in zijn filmpje veel van het museum liet zien. Zij ontvingen een bon van 25 euro. Alle kinderen krijgen bovendien een oorkonde als herinnering.
De jury had ook nog wat suggesties voor de deelnemers. Besteed aandacht aan het einde van de filmpjes. Dat kan best wat uitgebreider, om te voorkomen dat het te snel en abrupt eindigt. Muziek onder de filmpjes is leuk en voegt wat toe, maar pas op dat het niet te eentonig wordt.
Na de prijsuitreiking renden de prijswinnaars opgetogen naar de museumwinkel, waar ze direct op zoek gingen naar een mooie mineraal, fossiel of geode.