Wie is Maureen de Vries?

Naam: Maureen de Vries woonachtig in Almere
Taken: Muscom-fossielen

Door: Hans van Sunder

Maureen is nu iets meer dan een jaar vrijwilliger bij ons museum. Ze heeft niet gewacht tot na haar pensionering, want dat duurt nog wel even. Nee, Maureen is met haar 26 lentes onze jongste medewerker. Ze is lid van de Muscom-fossielen en dat terwijl ze niet eens in die richting een studie heeft gevolgd.

Ze is een duizendpoot met heel veel interesses. Kan bijvoorbeeld een uur gepassioneerd over de Formule 1 praten, zilversmeden is een van haar hobby’s en in een half jaar heeft ze haar minor gehaald aan de fotovakschool. Ze is afgestudeerd aan de Hogeschool InHolland in Bedrijfsinnovatie en zit nu in het laatste jaar voor haar Master Media aan de Erasmus universiteit in Rotterdam. Mijn eerste vraag aan haar was dan ook niet meer dan logisch: ‘Hoe kom je dan in hemelsnaam bij de fossielen terecht?’ ‘Passie’, is haar antwoord. Als klein meisje was zij al heel erg geïnteresseerd in stenen en een van haar aandachtspunten is dan ook hoe het museum de paleontologie zo interessant mogelijk voor de jeugd kan maken.

Hoe zij uiteindelijk bij ons museum terecht kwam, omschrijft zij als grappig. Op de website zag zij een taakomschrijving van de fossielengroep. Daarop heeft zij een mail gestuurd en werd zo, ondanks dat zij weinig verstand van de materie had, gekoppeld aan Robbert Striekwold, die toen in zijn eentje de werkgroep bemande. Van hem heeft zij ontzettend veel geleerd en heeft het ontzettend naar de zin in de groep, die nu uit vier personen bestaat, na de komst van Werner Krause en Ard Smit. Wat haar aanspreekt is dat ze in een totaal andere omgeving met heel andere mensen samenwerkt. Zoals haar interesses zijn, is ook het werk van de fossielen groep heel divers. ’’Het is niet alleen maar determineren van fossielen, maar ook het verwerken van schenkingen, waaronder die van Jo Buijs. En we zijn al bij verschillende mensen thuis langs geweest om te kijken of hun collectie interessant is voor het museum.’’

Hoelang Maureen nog verbonden blijft aan het museum is voor haar moeilijk in te schatten, maar zo lang als het kan.