Bijzonder dag voor Christl Kneepkens

Onlangs bezocht Christl Kneepkens ons museum en dat werd een heel speciale dag voor haar. Zij bezocht namelijk niet alleen Geologisch Museum Hofland, maar ook het geboortehuis van haar moeder, Carla Veen.

Haar moeder vond het heel leuk te horen dat Christl in het Tolhuis was geweest. Bijzonder voor ons is dat ze foto’s, via haar nichten verkregen naar ons heeft gestuurd. Verder stuurde ze een stukje dat in de Historische Kring Laren heeft gestaan, vergezeld met een foto van het kaftje van de editie waarin dit stukje stond. Dit is overigens maar een gedeelte uit een langer door haar oma Wilhelmina Veen-Splint in 1980 voor haar kinderen geschreven artikel.

En dit verhaal kreeg onverwacht nog een speciaal staartje toen haar moeder haar, later die dag, opgetogen vertelde dat ze diezelfde dag naar een museum was geweest in Dordrecht. En daar kwam ze onverwacht te staan voor het schilderij, dat Jan Sluijters van Vita Nova heeft geschilderd. Het huis aan de overkant van de weg, waar het gezin van haar moeder vanuit het Tolhuis naar toe is verhuisd.

Zo hebben zij en haar moeder het die dag, zonder het van elkaar te weten, toevallig allebei haar ouderlijke hui(s)zen staan bekijken. Zij in het echt en haar moeder op een schilderij!

Carla Veen schreef nog een stukje over de tol en het Tolhuis.