Geologisch Museum Hofland 50 jaar

Met een drukbezochte relatiedag op 21 april heeft Geologisch Museum Hofland in Laren het jubileumjaar ingeluid. Het is een halve eeuw geleden dat het museum, toen nog gevestigd in een oude boerderij aan het Zevenend in Laren, haar deuren voor het eerst opende. 35 jaar geleden verhuisde het museum naar het in 1853 door Laren en Hilversum gebouwde Tolhuis aan de Hilversumseweg 51.

Nadat voorzitter Gert Bosscher de gasten welkom had geheten, stelde de Larense burgemeester Nanning Mol in zijn speech het jubilerende museum nog een cadeau in het vooruitzicht, dat dit najaar overhandigd zal worden. Vervolgens sloot prof. Dr. Anne Schulp, hoogleraar Vertebratenpaleontologie aan de universiteit van Utrecht, Naturalis-onderzoeker en lid van de Raad van Advies van het museum af met een inspirerende inleiding. Vervolgens werd het glas geheven op het jubilerende museum en konden de bijna honderd gasten een kijkje nemen in het museum.

Vanwege de grote verscheidenheid aan landschappen in de regio, de ligging op een in de ijstijd gevormde stuwwal en de schitterende heidegebieden, is dit een perfecte locatie voor een geologisch museum, dat in 2006 flink werd uitgebreid met de nieuwe Nijenhuisvleugel, vernoemd naar deze amateurgeoloog en gulle schenker.

Geologisch Museum Hofland geeft de bezoekers op een toegankelijke manier inzicht in de samenstelling, bouw en geschiedenis van onze aarde, aan de hand van een grote collectie mineralen, gesteenten en fossielen. Ook besteedt het museum aandacht aan de regionale prehistorie. Zo gaat een van de permanente tentoonstellingen over het ontstaan van Het Gooi.

In de receptie van het museum bevindt zich ook een winkel met een brede collectie aan speelgoed, boeken, fossielen en mineralogische objecten. Er is wat voor elk budget, voor kinderen en volwassenen en de winkel is vrij toegankelijk. Met een aankoop helpt u het museum in stand te houden.