Wie is Joris van Enst?

Naam: Joris van Enst woonachtig in Almere
Taken: voorzitter MusCom

Door: Hans van Sunder

Wie Joris van Enst googelt op internet stuit op een indrukwekkende cv. Hij is op dit moment nog voorzitter van de Rekenkamer van de gemeente Noordoostpolder en Reviewer bij Bureau Gateway van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Ook was hij o.a. hoofd van de afdeling Wetenschapsgebieden bij OCW, wetenschappelijk directeur van LOFAR (radiotelescoop), Secretaris-Directeur bij Het Waterschapshuis en staffunctionaris Research bij Sanquin. Hij heeft zijn sporen dus wel verdiend.

Joris studeerde aan de universiteiten van Groningen en Utrecht. Is geoloog/petroloog en deed voor zijn doctoraal drie keer drie maanden geologisch veldwerk in Zweeds Lapland. De eerste twee jaren na zijn studie heeft hij wetenschappelijk onderzoek bij Antarctica gedaan. Hij behoort tot het selecte gezelschap geologen dat op beide polen (Antarctica en Noordpool) is geweest.

Hoewel hij altijd erg betrokken is geweest bij de aardwetenschappen, is hij uiteindelijk de ambtelijk, bestuurlijke kant op gegaan. Daar voelde hij zich beter op zijn plaats. Of zoals hij het zelf formuleert: ’’Met mijn ene voet sta ik in de wetenschappelijk wereld, met de andere in de maatschappelijke. De ene keer hang ik iets over naar de rechter- en dan weer naar de linkerkant.’’

Joris is nu anderhalf jaar als medewerker actief in ons museum. Hij begon bij de Scholen Werkgroep (SWG). In die begintijd kon hij zijn draai niet goed vinden. Hij heeft toen serieus overwogen om te stoppen. Bertie (Schonk) en Anne (Fortuin) haalden hem over dat niet te doen. Gert Bosscher vroeg toen of hij er niets voor voelde om voorzitter van de MuseCom te worden. Die uitdaging is hij vol enthousiasme aangegaan en hij vindt het nog steeds leuk. Zo leuk, dat hij er geen probleem mee heeft om binnenkort flink wat ’woon-werkkilometers’ te moeten maken omdat hij van Almere naar Twente verhuist.

Zijn fascinatie voor de aardwetenschappen is door zijn werk in het museum weer helemaal terug. Hij geeft graag lezingen. Hij gaf er onlangs één in ons museum over Metamorfose met als subtitel: ’’Niets is wat het lijkt, behalve als je goed kijkt’’. Dat sluit naadloos aan op één van de zaken die hij graag veranderd wil zien. De collectie moet veel meer uitnodigen om in het veld te gaan kijken, je te verwonderen. Ook zou Joris graag zien dat de vaste collectie een goede opslag krijgt en dat de zichtbaarheid van het museum verbeterd wordt.